【زانو چپقی استیل】| استیل پوشان البرز

【زانو چپقی استیل】| استیل پوشان البرز

زانو چپقی، نوعی زانویی است که یک سر زانو چپقی بیرون دنده و یک سر داخل دنده یا اصطلاحا دارای دو سر نر و ماده می باشد و از نوع اتصالات دنده ای می باشد.

زانو چپقی استیل 

زانو چپقی چیست ؟

زانو چپقی، نوعی زانویی است که یک سر زانو چپقی بیرون دنده و یک سر داخل دنده یا اصطلاحا دارای دو سر نر و ماده می باشد و از نوع اتصالات دنده ای می باشد. نوعی اتصال است که یک طرف آن نر و طرف دیگر آن ماده است و توسط اورینگهای داخلی آب بندی و محکم می شوند. این اتصال هنگام ایجاد تغییر در مسیر لوله‌کشی به کار گرفته می‌شود.

زانوهای دنده‌ای استیل با توجه به قطر، ضخامت لوله، زوایای زانو و نوع اتصال، انواع مختلفی را شامل می‌شوند که زانو چپقی بهترین وسیله به منظور قرار گرفتن در زوایا و کناره‌های دیوارها می‌باشد.

زانو چپقی استیل

این نوع از زانویی، سیال را به صورت ۹۰ درجه تغییر مسیر داده و شکل ظاهری آن به صورت چپق می‌باشد. از آن جایی که این اتصال از نوع دنده‌ای است، تعویض و یا تعمیر آن به راحتی صورت می‌پذیرد. زانو چپقی استنلس استیل هنگام ایجاد تغییر در مسیر لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سایز 8/1 اینچ تا سایز 4 اینچ تولید می شود و از آلیاژ 304 و آلیاژ 316 ساخته می شود.

اتصال مزبور در انواع گالوانیزه، استیل، برنز، مس، آلومینیوم، آهن، چدن، pvc و… تولید و عرضه می‌شود. 

بیشتر بخوانید: مهره ماسوره استیل

عامل دیگری که باعث می‌شود اتصال مزبور کاربرد بیشتری داشته باشد، استحکام و مقاومت آن در برابر عوامل شیمیایی است. انواع زانوهای گالوانیزه با روش‌های گرم و سرد تولید می‌شوند. این زانوها برای انتقال سیالات مایع، نیمه جامد و گازی بسیار مناسب هستند. نوع تبدیلی این زانوها جهت افزایش یا کاهش قطر لوله در خطوط لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زانو چپقی گالوانیزه مانند دیگر انواع اتصالات گالوانیزه در انواع سیاه و سفید تولید می شود. زانو چپقی گالوانیزه به دو صورت گالوانیزه  سرد و گرم ساخته شده و استفاده از آن در لوله کشی های آبرسانی، فاضلابی، و نفت و گاز کاربرد گسترده دارد.

زانوچپقی قدرت انتقال انواع سیالات مایع، نیمه جامد و گازی شکل را داشته و در کلاس های باری و رده های مختلف تولید می شود. همچنین زانو چپقی در انواع تبدیلی برای افزایش و یا کاهش قطر لوله به کار برده می شود.

این اتصالات در انواع ۴۵ درجه، ۹۰ درجه، ۱۳۵ درجه و ۱۸۰ درجه تولید می‌شود. نوع ۹۰ درجه این زانو برای قرار گیری در زوایا و کناره‌های دیوار بسیار مناسب است. این زانوها از جمله اتصالاتی هستند که می‌توانند دو لوله با اندازه‌های متفاوت را به همدیگر متصل کنند. دهانه زانوهای چپقی در دو جهت دارای شعاع‌های متفاوت است که می توان به وسیله آن دو لوله با سایزهای متفاوت را به همدیگر متصل نمود.

بیشتر بخوانید: سه راهی استیل تصفیه آب

کاربرد زانو چپقی استیل

از زانوهای چپقی در صنایع شیمیایی، غذایی، الکترونیک می‌توان استفاده کرد. این اتصالات برای انتقال انواع سیالات خورنده بسیار مناسبند. تنوع تولید این قطعه سبب شده است که این اتصال کاربرد زیادی در صنایع زیر داشته باشد که از جمله می توان به آب، گاز، بخار، سیستم آب رسانی، کشاورزی، صنایع برق  و سیستم‌های فاضلاب شهری و صنعتی مانند صنایع کشتی سازی و ماشین سازی و صنایع پزشکی نظیر انتقال گاز های طبی و سیستم های دیالیز و …اشاره نمود.

همچنین، از زانو چپقی استیل فشار قوی دنده‌ای می‌توان در شبکه های خط لوله مختلف بهره برد. برای مثال شبکه خط لوله استخر شنا، خط لوله تاسیسات انرژی خورشیدی از جمله خط‌ هایی هستند که می‌توان از زانوی چپقی در آنها استفاده نمود.

این زانوها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند در برابر درجه حرارت بالا و فشار بالا بسیار مقاومند. همچنین، عایق حرارتی خوبی به شمار می روند.

به علت توانايي مطلوب اين اتصال در مقابل فشار و ترك خوردگي از آن در فن كويل، سردخانه، سيستم هاي مولد سرما و… استفاده مي شود. همچنين از اين اتصال به علت توانايي كاركرد بلندمدت در دماي c ۹۵در رادياتورها و با توجه به ضريب انتقال حرارت مناسب در سيستم گرمايش از كف استفاده مي گردد.

کاربرد زانو چپقی استیل

مزایا

1-زانو چپقی قابلیت استفاده در دمای متعارف و زیرصفر را دارا می باشد.

2-دارای جداره داخلی و خارجی صاف و صیقلی است.

3-این اتصالات در برابر تنش های مکانیکی مقاوم بوده است و توان ضربه پذیری بالایی دارد.

4-در مقابل ارتعاشات ناشی از زمین لرزه و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخورد می باشد.

5-رسوب گیری و افت فشار بسیار کم در این اتصال وجود دارد.

6-نصب و اجرای این اتصالات هزینه ی کمی در بردارد.

7-چون مطابق استانداردهای جهانی تولید می شود، جزو اتصالات بهداشتی است که فاقد هر گونه مواد سمی می باشند.

8-نفوذپذیری اکسیژن به داخل لوله وجود ندارد و در نتیجه از لجن زدگي و تغيير رنگ آب جلوگیری می شود.

9-در دمای پایین مقاومت بسیار خوبی دارد.

10-ضربه پذیر است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

11-در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد.

12-باعث ثابت ماندن حرارت سیال می شود.

بیشتر بخوانید: تولید کننده کپ استیل

فرق بین زانویی و چپقی گالوانیزه‌

از زانویی برای تغییر جهت جریان 90 درجه و 45 درجه استفاده می شود. تمامی زانو های گالوانیزه از داخل دنده می شوند، در صورتی که چپقی دارای شکل ظاهری زانویی می باشد ولی یک طرف چپقی از بیرون دنده می شود و سمت دیگر از داخل دنده می شود و در دو نوع 90 و 45 درجه موجود می باشد.

استیل پوشان البرز

چند نکته مهم

قبل از نصب اتصالات یا فیتینگ ها به لوله و پس از برش سطح مقطع لوله با قیچی، مقطع لوله را مجددا توسط کالیبراتور متناسب با اندازه لوله به شکل اولیه خود بازگردانید.

هنگام کار با لوله های نیوپایپ از اتصالات متفرقه استفاده نکنید، این کار به دلیل تفاوت ابعاد لوله و اتصالات مختلف با یکدیگر ممکن است باعث عدم آب بندی سیستم لوله کشی گردد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر