【مهره ماسوره استیل】| استیل پوشان البرز

【مهره ماسوره استیل】| استیل پوشان البرز

اتصالات قطعاتی هستند که وظیفه برقراری اتصال یا ارتباط میان دو یا چند قطعه دیگر را به عهده دارند. معمولا اتصالات به منظور ایجاد اتصال میان لوله ها در یک شبکه لوله کشی، استفاده می شوند.

مهره ماسوره استیل

انواع اتصالات

اتصالات قطعاتی هستند که وظیفه برقراری اتصال یا ارتباط میان دو یا چند قطعه دیگر را به عهده دارند. معمولا اتصالات به منظور ایجاد اتصال میان لوله ها در یک شبکه لوله کشی، استفاده می شوند. عدم وجود اتصالات، ساخت یک سیستم یا شبکه را ناممکن می سازد چون اتصالات راه ارتباطی قطعات و اجزای مختلف هستند.

بیشتر بخوانید: سه راهی استیل تصفیه آب

عدم وجود قطعاتی که به عنوان اتصالات به کار می روند، باعث عدم شکل گیری سیستم پایپینگ خواهد شد، چون معمولا هدف  ایجاد سیستم لوله کشی وجود یک لولهٔ مستقیم نیست. گاهی لازم می شود تا در مسیر لوله، پیچ و خم و انحناهایی ایجاد شود و یا لوله ها باید به تجهیزات دیگری نظیر مخازن، پمپ ها و از این قبیل متصل شوند که تمام این موارد با استفاده از قطعاتی به نام اتصالات ممکن خواهد بود.

مهره ماسوره استیل

مهره ماسوره استیل چیست؟

مهره ماسوره استیل نوعی از ابزار اتصالات برای اتصال دو لوله به گونه ای است که دو لوله بدون ایجاد تغییر شکل، قابل جدا شدن باشند. هر نوع از اتصالات لوله با قطر کوچک که نیازمند سرهم بندی و همچنین جداسازی آسان قطعات باشند، با کمک مهره ماسوره انجام می شود. به عبارت دیگر با وجود  مهره ماسوره می توان دو لوله را به راحتی از هم جدا کرد. هرگونه اتصالات لوله کشی با قطر کوچک که به آب بندی مناسب، مونتاژ آسان و همچنین جداسازی مجدد قطعات نیاز داشته باشد، با کمک این قطعه انجام می شود.

در واقع مهره ماسوره جایگزینی برای اتصالات فلنج از جمله فلنج کور، فلنج گلودار و فلنج اسلیپون در لوله کشی منافذ کوچک در فشار کم و در جایی که نیاز به قطع اتصال بین لوله ها باشد، کاربرد دارد.

 مهره ماسوره استیل می تواند دارای انتهای رزوه ای یا جوش ساکت باشد. سه بخش در یک مهره ماسوره وجود دارد: مهره (nut)، اتصال مادگی (female end)و اتصال نرینه(male end). وقتی اتصالات نرینه و مادگی به هم متصل شوند مهره فشار لازم برای بستن اتصال را ایجاد می کند.

در اتصال مادگی رزوه‌ها در داخل تعبیه شده اند، در حالی که در اتصال نرینه، رزوه‌ها در خارج از آن وجود دارند. مهره واسط، دو قسمت از سیستم لوله کشی را که به صورت نر و ماده می‌باشد، به یکدیگر متصل می‌نماید.

بیشتر بخوانید: تولید کننده کپ استیل

هر یک از این دو قطعه می‌توانند به صورت مستقل بر روی لوله و یا اتصالات دیگر رزوه شوند و با جفت کردن نر و ماده، توسط مهره واسط به هم کوپل شوند. از دیگر مزایای این قطعه، می‌توان به مواردی همچون نصب آسان و به صرفه، اتصال دو لوله با اندازه‌های متفاوت وایجاد اتصال ضد نشتی در سیستم‌های لوله‌کشی اشاره نمود. از طرفی اتصالات استنلس استیل به دلیل ضد خورندگی و عدم واکنش با آب، گزینه مناسبی جهت لوله‌کشی در سیالات به حساب می آیند.

قطعات مهره ماسوره معمولا با یک پیچ شعاعی یا مهره با سطح مقطع هم اندازه ، به هم وصل می شوند. هنگامی که از خارج بر روی لوله تنش کششی شدید بوجود بیاید، پیچی که قفل شده می شکند و دو قسمت مهره ماسوره از هم جدا می شود؛ که در نتیجه لوله هایی که به آن و متصلند نیز از هم جدا خواهند شد. در شرایط معمولی که فشار زیاد است، آب بندی قطعات باعث حفظ مقاومت قطعات مهره ماسوره می شود.

مهره ماسوره‌ها می‌توانند دو لوله که یکی از آنها دارای دنده‌های مادگی و دیگری دارای دنده‌های نرینه هستند را به هم متصل نماید. هر یک از دو انتهای این اتصال قابل تعویض هستند.

اتصالات استیل طبیعتا وابسته به محیط و شرایط و ماده تولید شده باید سالانه، ماهانه و یا حتی در برخی قطعات به صورت روزانه چک شوند، اما در برخی قطعات نیازی به تعویض کل قطعه در هر سرویس یا تعمیر نیست. اتصالات لوله رزوه ای یا دنده ای از آلیاژ های استنلس استیل 304 و 316 تولید می شود. این اتصال در سایز 8/1 اینچ تا سایز 4 اینچ در بازار موجود است.

اتصالات استیل

انواع مهره ماسوره:

دو نوع اصلی مهره ماسوره وجود دارد:

مهره ماسوره با اتصال زمینی (Ground joint union)

مهره ماسوره فلنج (Flange union)

اولین ماسوره از سه قطعه تشکیل شده در حالی که دومی از دو قطعه تشکیل می شود.

مهره ماسوره بنا بر نوع اتصال به دو دسته تقسیم می شوند :

مهره ماسوره جوشی

مهره ماسوره رزوه ای

بیشتر بخوانید: تولید کننده سه راهی استیل

کاربرد مهره ماسوره:

محافظت در برابر حریق

سیستم های لوله کشی

آب و فاضلاب

مهره ماسوره استیل فشار قوی ساکت

انواع مهره ماسوره برای اتصال دو لوله با سایزهای متفاوت و یکسان بکار برده می شوند. نوعی از مهره ماسوره که مهره ماسوره فشار قوی ساکت نام دارد، برای قطع اتصال لوله‌ها جهت تعمیر و نگهداری استفاده می شود. این اتصال همچنین امکان وصل مجدد اتصالات را در مسیر لوله کشی فراهم می‌کند.

در مواقعی که فشار سیالات یا مواد داخل لوله کم می‌باشد می‌توان به جای فلنج از مهره ماسوره در مسیر لوله کشی استفاده کرد. فلنج نوعی اتصال است که برای استحکام بیشتر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این اتصال با ایجاد اتصالی محکم بین دو لوله مانع از نشت سیالات به بیرون می شود و در مواقعی که فشار سیالات زیاد باشد استفاده می شود. در لوله کشی منافذ کوچک که فشار سیالات کمتر است می‌توان به جای فلنج از مهره ماسوره فشار قوی ساکت استفاده کرد.

استیل پوشان البرز

چرا به جای مهره ماسوره از بوش استیل استفاده نکنیم ؟

هر کدام از اتصالات استیل به منظور استفاده خاص تولید می شوند. مهره ماسوره یک مهره ماسوره است و نمی توان آن را با یک بوش استیل جابجا کرد چون مهره ماسوره در واقع یک متصل کننده مستقل است و برای متصل کردن دو لوله توسط یک بوش، باید لوله ها را در مسیر رزوه چرخاند، اما در مهره ماسوره اینگونه نیست. می توان به راحتی با دو آچار هر دو لوله را بدون اینکه کمترین فشاری به لوله ها بیاید تا حد ممکن محکم کرد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر