【تولید کننده سه راهی استیل】 - استیل پوشان البرز

【تولید کننده سه راهی استیل】 - استیل پوشان البرز

سه راه جوشی از نظر متریال به سه دسته کربن استیل، آلیاژی، استنلس استیل تقسیم بندی می شود و از نظر ظاهری به سه دسته تقسیم می شوند.

تولید کننده سه راهی استیل


انواع سه راهی فولادی جوشی

سه راه جوشی از نظر متریال به سه دسته کربن استیل، آلیاژی، استنلس استیل تقسیم بندی می شود و از نظر ظاهری به سه دسته تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشد:
درزدار، مانیسمان، جوشی

تولید کننده سه راهی استیل
در این نمونه ورق فولادی به شکل لوله فرم داده می شود و با استفاده از جوش، محل درز به هم جوش داده می شود. در این روش جوش دهی بدون نیاز به دستگاه الکتریکی جوش و با ذوب لبه ها از طریق جریان آمپر بالا و قرار دادن آن ها به صورت لب به لب در کنار یکدیگر انجام می شود. سه راهی درزدار به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:
درزدار مساوی ، درزدار نامساوی و مانیسمان


لوله های مانیسمان نوعی لوله بدون درز می باشد که در فرآیند تولید از روش های جوش فلزی استفاده نمی شود. مواد اولیه سه راهی های مانیسمان از شمش فولادی گرد می باشد که تحت فرآیند نورد و کشش قرار می گیرد. مانیسمان با سوراخ کردن شمش استوانه ای تولید می شود. سه راهی مانیسمان نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:
مانیسمان مساوی، مانیسمان نامساوی و جوشی

بیشتر بخوانید: تولید کننده سر دنده استیل

سه راهی شبیه به شکل حرف T می باشد. سه راهی جوشی برای ایجاد یک انشعاب جدید مورد استفاده قرار می گیرد. سه راهی جوشی نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:
سه راهی جوشی مساوی
سایز سه سر قطعه هم اندازه است و برای ایجاد یک انشعاب جدید استفاده می شود. سه راه جوشی مساوی، دارای استاندارد ابعادی ASME B16.9 و استاندارد متریال ASTM A234 و رده 40

سه راهی جوشی نامساوی (تبدیل)
در این محصول سایز آن با سایز دو سر اصلی قطعه متفاوت است و برای ایجاد یک انشعاب جدید استفاده می شود، با قطر نامی NPS مشخص می شود و به منظور معرفی ابعاد سه راهی فرضا به شکل “4*”4*”3 که نشانگر قطر تنه اصلی برابر “4 و قطر انشعاب “3 می باشد.
از تقسیم بندی های دیگر سه راهی فولادی می توان به این صورت اشاره نمود:
سه راه جوشی، سه راهی ساکت ولد و سه راهی دنده ای


مقایسه سه راه جوشی،سه راهی دنده ای و سه راهی ساکت ولد:

1-سه راهی جوشی فولادی:
سه راه جوشی به شکل گسترده ای در صنایع پتروشیمی، دارویی، صنایع شیمیایی، متالوژی، صنایع نظامی و خطوط انتقال میعانات و بخارات مورد استفاده قرار می گیرد. شکل لبه های اتصال به شکل plain و beveled می باشد و به روش جوشکاری butt weld به یکدیگر جوشکاری می شوند و به نسبت سایر اتصالات، فشار بیشتری را تحمل می کنند. سه راه جوشی به دو شکل درزدار و مانیسمان تولید می شود.


2-سه راهی ساکت ولد:
سه راهی ساکت ولد یک گونه از اتصالات فشار قوی است که انتهای قسمت انشعاب به شکل ذوزنقه ای شکل است، لوله در انتهای آن جا گرفته و جوشکاری می شود.
این نوع اتصالات اغلب در سیستمهای با قطر کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. سه راهی ساکت ولد با قطر نامی NPS و مانند اتصالات دنده ای با نرخ فشار 3000-6000-9000 معرفی و مشخص می شوند.


3-سه راهی دنده ای:
سه راه دنده ای فشار قوی به شکل فورج گرم و ریخته گری تولید می شود. در فرآیند تولید فورج گرم، شمش و یا گرده گداخته شده و پرس می شود و فرآیند دنده زنی روی آن انجام می گیرد. در فرآیند ریخته گری تولید سه راهی دنده ای، شمش ذوب شده و داخل قالب سه راهی ریخته می شود و پس از سرد شدن سه راهی تولید می شود.

تولید سه راهی استیل
روش تولید سه راهی جوشی فولادی:

به منظور تولید اتصالات جوشی روش های متعددی وجود دارد که به صورت خلاصه بعضی از روش های تولید اتصالات را اشاره می کنیم.
برای تولید سه راه جوشی روش های متعددی وجود دارد که دو روش فرمدهی گرم و فرمدهی سرد از همه رایج تر است. سه راهی جوشی فولادی در نوع متداول به شکل سه راه جوشی 90 درجه یا سه راهی T و در موارد خاص، سه راه جوشی 45 درجه یا سه راهی Y تولید و به بازار عرضه می شود.


تولید سه راهی جوشی فولادی به کمک فشار هیدرولیک (فرم دهی سرد):

در این روش ابتدا لوله به اندازه های مورد نظر برش داده می شود و وارد قالب هیدرولیک شده و مایع داخل لوله پر می شود و از دو طرف فشار هیدرولیک بر مایع داخل لوله وارد شده و قسمت انشعاب سه راهی از نافی قالب بیرون می زند.
فرمدهی به روش هیدروفرمینگ منجر به تولید سه راهی با کیفیت سطح مطلوب خواهد بود. با این وجود تولید سه راه جوشی با ضخامت بدنه بالاتر، با این روش تولید امکان پذیر نیست.


تولید سه راه جوشی به روش گرم:

به منظور تولید سه راهی جوشی فولادی با قطر بزرگ یا دیواره ضخیم و یا سه راهی جوشی با متریال خاص که با روش فرمدهی هیدرولیک قابل تولید نیستند از روش فرمدهی گرم استفاده می شود.
در این روش از لوله با قطر بزرگتر از قطر سه راهی استاندارد، استفاده می شود. قسمت انشعاب سه راهی داخل قالب فرم می گیرد. در صورت نیاز سایر ابعاد و اندازه های بدنه و قسمت انشعاب سه راهی توسط فشار قالب شکل خواهد گرفت. روش فرم دهی گرم در تولید سه راه جوشی با قطرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.


روش های تنش زدایی در فرآیند تولید سه راه جوشی:

1-تنش زدایی در کوره عملیات حرارتی:
در مرحله بعد سه راه جوشی نیاز به تنش زدایی دارد. سه راهی در کوره تنش زدایی شده و در این مرحله تمامی تنش های فیزیکی و حرارتی بوجود آمده طی فرآیند تولید از بین می رود. طی عملیات تنش زدایی، تمرکز تنش بر روی سه راهی جوشی از بین رفته و جنس آن از حالت تردی و شکنندگی خارج می شود.

بیشتر بخوانید: مغزی استیل

2-تنش پسماند و تنش زدایی سه راهی جوشی فولادی:
در حین فرآیند تولید سه راه جوشی، تنش های فیزیکی و حرارتی به سه راهی اعمال می شود. این تنش ها معمولا در نقاطی که به شدت مستعد شکست هستند انجام می شود.
معمولا تنش های اعمالی به صورت تنش کششی و تنش فشاری ناشی از تغییر شکل فیزیکی و تنش حرارتی ناشی از دمای بالای کوره بوجود آمده است،که بصورت تنش پسماند بر روی قطعه به جا می مانند. در این مرحله سه راه جوشی تولید شده وارد کوره تنش زدایی می شود.


3- شات بلاست سه راه جوشی:
در مرحله بعد به منظور از بین بردن پلیسه و زوائد موجود در بدنه سه راهی و همچنین ایجاد زیر کار مناسب به منظور پوشش دهی سطح سه راه جوشی در مراحل بعدی، این اتصالات وارد دستگاه شات بلاست می شوند.
جدای از ایجاد زیر کار مناسب برای رنگ و از بین بردن زوائد و پلیسه ها در حین تولید سه راه جوشی، فرآیند شات بلاست وظایف کلیدی و حساس دیگری نیز دارد.
از جمله وظایف دستگاه شات بلاست، حذف ترک های سطحی و مویی حاصل از اعمال تنش های فیزیکی و حرارتی در حین تولید سه راه جوشی و جلوگیری از رشد ترک می باشد.

استیل پوشان البرز
مراحل تکمیلی تولید سه راهی جوشی فولادی:

در مرحله بعد دو سر سه راهی و سر انشعاب سه راه جوشی باید پخ زده شود و یا اصطلاحا آرایش beweled به خود بگیرد. در مرحله آخر سه راهی جوشی رنگ، مارک، بسته بندی شده و به انبار ارسال می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر