【مغزی استیل】 - استیل پوشان البرز

【مغزی استیل】 - استیل پوشان البرز

مغزی یک قطعه کوچک از اتصالات در لوله کشی است که دارای رزوه نرینه در هر دو انتهای خود می باشد و مورد استفاده آن وصل کردن دو اتصال مادگی به هم دیگر است.

مغزی استیل

مغزی یک قطعه کوچک از اتصالات در لوله کشی است که دارای رزوه نرینه در هر دو انتهای خود می باشد و مورد استفاده آن وصل کردن دو اتصال مادگی به هم دیگر است. این اتصال معمولا،  اتصال یک نوع به نوع دیگر می باشد. مغزی استیل از جمله قطعاتی است که در سیستم های لوله کشی با فشار پایین استفاده می شود. مغزی ها با بریدن طول مشخصی از یک لوله و ایجاد رزوه های دلخواه در انتهای آن ساخته می شوند. ابعاد و جنس مغزی مورد استفاده بسته به ویژگی های لوله است. این قطعات نیز همانند لوله ها، با هر دو ساختار جوشی و مانیسمان ( بدون درز) وجود دارند.

مغزی استیل

سرهای مغزی استیل از لحاظ سایز و ابعاد متفاوت هستند. از ویژگی های این اتصال با توجه به جنس: ضد زنگ بودن، ضد خراش و خوردگی است. مغزی استنلس استیل (ضد زنگ) از دیگر محصولات اتصالات استیل می باشد. این اتصال با گرید 304 و 316 طراحی و تولید می شود. اندازه و ابعاد این اتصال متفاوت است و می تواند دمای -65 تا +250 درجه را تحمل کند. 

از مغزی استنلس استیل برای تغییر و کنترل جریان استفاده می شود. مغزی استنلس استیل بصورت دنده ای در صنایع آب ، گاز ، بخار ، هوا و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مغزی های استیل جهت گرفتن وصل کردن دو اتصال دنده داخل (مادگی ) استفاده و در دو نوع کوتاه و بلند ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد.

مغزی های استیل در دو اندازه کوتاه و بلند تولید می شوند.

بیشتر بخوانید: شیرآلات استنلس استیل

3 نوع مغزی از نظر جنس:

1- فولاد

2- استیل

3- گالوانیزه

ضخامت ها و رده های کاری مغزی تبدیل:

SCH 10, SCH 30, SCH 40, SCH STD, SCH XS, SCH 80, SCH 160, SCH XXS

2نوع مغزی از نظر اتصال تولید می شود:

مغزی ها هم مثل بقیه اتصالات از نظر اتصال به دو دسته تقسیم می شوند

1- دنده ای

2- جوشی

مغزی دنده ای استیل 

مغزی دنده استنلس استیل (ضد زنگ) قطعه ای است که برای تغییر و کنترل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این مغزی کاهنده سایز لوله است. مغزی دنده ای استیل دارای رزوه (دنده) داخلی و خارجی است. 

مغزی دنده‌ای به همراه انواع بوشن‌ها، مهره و ماسوره، مغزی دنده‌ای روپیچ توپیچ، و نیز در کنار زانوها و اتصالات پلیمری استفاده می شود. مغزی‌ها در انواع متریال‌های مختلفی همچون برنج، استیل، فولاد و غیره تولید می‌شوند. این مغزی در انواع صنایع بخصوص صنایع غذایی استفاده می شود و از از آلیاژ 304 و آلیاژ 316 استنلس استیل در اندازه یک هشتم اینچ تا چهار اینچ، در اندازه و ابعاد مختلف ساخته می شود. 

3 کاربرد مغزی دنده ای استیل به شرح زیر است:

1- برای اتصال لوله ها به هم 

2- اتصال لوله به شیرآلات 

3- اتصال شیر آلات به یکدیگر 

قیمت مغزی استیل

مغزی جوشی (Welding nipple):

بنا به کاربرد این نوع اتصال، لوله ها با اتصال جوشی به یکدیگر متصل می شوند. مغزی جوشی دارای یک اتصال رزوه ای (دنده ای) در یک سر و یک لوله برش خورده معمولی در سر دیگر است. چون ر انتهای غیر دنده ای لوله از مواد جوشکاری در اتصال استفاده می شود، دارای سطح بزرگتری است. یکی از مزایای اصلی مغزی جوشی زمانی است که انتهای غیر رزوه ای وصل شده باشد. در اینصورت اتصال لوله ها به انتهای رزوه ای آن آسان تر خواهد بود.

4 نوع مغزی از نظر ساخت در بازار موجود است:

1- مغزی بسته (Close/running nipple)

2- مغزی شش ضلعی (Hexagonal nipple)

3- تبدیل-مغزی/ مغزی نابرابر (Reducing/unequal nipple)

4- سرشلنگی (Hose nipple)

مغزی بسته (Close nipple9):

معمولا فاصله کوتاهی بین دو بخش انتهایی مغزی وجود دارد، این بخش میانی کاملا صاف است. به این مغزی، مغزی بسته می گفته می شود. در این حالت، اتصالات بسیار به هم نزدیک می شود و بخش خیلی کوچکی از مغزی قابل رویت می باشد.

مغزی شش وجهی (Hexagonal nipple):

در این نوع مغزی، فضای کوچک صاف بین دو سر مغزی به شکل شش ضلعی است، این بخش برای استفاده راحت در چرخیدن آچار طراحی شده است. این نوع مغزی مغزی های شش وجهی نامیده می شود.

این مقطع شش ضلعی، مانند یک مهره عمل می کند و به راحتی بوسیله یک آچار معمولی محکم می شود و نسبت به مغزی مدور معمولی، مزیت مکانیکی بهتری دارد. 

مغزی های شش وجهی که فاصله دو بخش انتهایی آن بلند تر باشد، مغزی شش وجهی بلند (long hex nipple) نامیده می شود.

تبدیل-مغزی/ نامساوی (Reducing/unequal nipple):

تبدیل-مغزی یا مغزی نابرابر برای سیستم های لوله کشی است که نیاز به تغییر ابعاد لوله دارد. این مغزی قطعه ای از لوله با رزوه ماده بزرگ را به قسمتی با اندازه کوچکتر وصل می کند.

کاهش در قطر لوله، به معنی فشار و نرخ جریان بیشتر در لوله یا اتصال کوچکتر است.

سرشلنگی (Hose nipple):

زمانی که در سیستم لوله کشی نیاز به وصل لوله به شلنگ باشد از سرشیلنگی استفاده می شود. این نوع مغزی، در یک طرف اتصال رزوه نرینه و در طرف دیگر شکل نواری مانند برای وصل و محکم کردن شلنگ دارد که می تواند هم اندازه اتصال لوله و یا کوچکتر باشد.

انواع اتصالات از نظر شکل انتهایی مغزی:

1- دو انتهای صاف (PBE)

2- یک انتهای صاف (POE)

3- دو انتهای رزوه ای (TBE)

4- یک انتهای رزوه ای (TOE)

5- دو انتهای اریب (BBE)

6- یک انتهای اریب (BOE)

مورد دیگر این است که اتصالات انتهایی مغزی می تواند بسته به نیاز سیستم لوله کشی، ترکیبی از موارد مذکور باشد.

بیشتر بخوانید: انواع فلنج استیل

1- دو انتهای صاف (PBE): 

مغزی دارای دو انتهای صاف و بدون هیچ رزوه ای است که معمولا برای جفت کردن اتصالات با جوش محفظه ای استفاده می شود.

2- یک انتهای صاف (POE)

شرح مغزی با انتهای صاف برای یک سر این نوع مغزی برقرار است.

3- دو انتهای رزوه ای (TBE): 

این مغزی دارای دو انتهای رزوه ای می باشد و برای جفت شدن با اتصالات رزوه ای مادگی  استفاده می شود.

4- یک انتهای رزوه ای (TOE)

شرح مغزی با دو انتهای رزوه ای برای یک سر این مغزی تعریف می شود

5- دو انتهای اریب (BBE): 

مغزی نوع مغزی دارای دو انتهای اریب می باشد و برای موارد جوشکاری مانند اتصالات با جوش لب به لب مورد استفاده قرار می گیرد.

6- یک انتهای اریب (BOE)

توضیح مغزی با دو انتهای اریب برای این نوع مغزی با یک سر اریب تعریف می شود.

استیل پوشان البرز

مغزی استیل فشار قوی 

انتخاب مغزی ها از نوع فشار قوی به این دلیل است که این اتصالات بتوانند در مقابل فشار وارده از طرف سیالات مقاومت کنند. اتصالات فشار قوی خود در دو گروه دنده‌ای و ساکت قرار می‌گیرند. تفاوت این دو اتصال در این است که برای اتصالات فشارقوی ساکت، به جوشکاری نیاز داریم اما اتصالات دنده‌ای به راحتی روی لوله محکم می‌شوند. 

مغزی فشار قوی علاوه بر جنس استیل در متریال‌های دیگری هم وجود دارند. از جمله متریال‌های مورد استفاده در این اتصال، برنج و فولاد را می‌توان نام برد. با این وجود جنس استیل به خصوص استیل شماره ۳۱۶ نسبت به بقیه بسیار مقاوم تر است و قابل بازیافت نیز می‌باشد. اتصال مزبور در خطوط لوله کشی، کارتریج‌ها، تاسیسات، موتورخانه‌ها، تصفیه خانه‌ها و انواع شیرآلات از جمله شیر آلات توپی و اهرمی استفاده می‌شود.

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر