آشنایی با تبدیل استیل - استیل پوشان البرز

آشنایی با تبدیل استیل - استیل پوشان البرز

اتصالات جوشی استیل در انواع مختلفی اعم از : زانو45 درجه، زانو90 درجه، زانو180 درجه، درپوش، سه راهی مساوی، تبدیل هم مرکز، تبدیل غیر هم مرکز، سه راهی تبدیلی، سرشلنگی استیل، بوشن استیل، چیقی استیل و… در بازار تولید می شود.

آشنایی با تبدیل استیل 

تبدیل استیل چیست؟

اتصالات جوشی استیل در انواع مختلفی اعم از : زانو45 درجه، زانو90 درجه، زانو180 درجه، درپوش، سه راهی مساوی، تبدیل هم مرکز، تبدیل غیر هم مرکز، سه راهی تبدیلی، سرشلنگی استیل، بوشن استیل، چیقی استیل و… در بازار تولید می شود.

یکی از انواع اتصالات استیل که برای تغییر سطح مقطع در طول مسیر سیستم های لوله کشی استفاده می شود تبدیل استیل است. 

تبدیل استیل برای تغییر قطر مورد استفاده قرار می گیرد و این تغییر قطر باعث می شود سیال از درون یک لوله با شعاع کم وارد لوله ای با شعاع بیشتر شود و یا برعکس. این تغییر در اندازه باعث تغییر سرعت جریان سیال در لوله خواهد شد.

استیل پوشان البرز

2 نو ع تبدیل استیل (REDUCER)

تبدیل استیل بسته به نوع مکانی که مورد استفاده قرار می گیرد در دو نوع تولید می شود

1-تبدیل استیل هم مرکز

2- تبدیل استیل غیر هم مرکز

تبدیل استیل هم مرکز

تبدیل استیل هم مرکز برای تغییر قطر لوله مورد استفاده قرار می گیرد. شکل ظاهری آن به صورت مخروطی است و مرکز دایره های موجود در دو سر این مخروط به صورت هم مرکز با شعاع های متفاوت و بر روی یک محور قرار دارد. معمولا تبدیل استیل هم مرکز در مسیر لول های عمودی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: تولید زانویی استیل

تبدیل استیل غیر هم مرکز (تبدیل کج)

این نوع از اتصالات استیل به صورت دو دایره دردو سرتبدیل با سطح مقطع متفاوت می باشدکه روبروی یکدیگر قرار نگرفته اند، یعنی به شکل هم مرکز روی یک محور قرار نگرفته اند. تبدیل استیل غیر هم مرکز در لوله های افقی مسیر لوله کشی کاربرد دارد.

در تولید تبدیل غیر هم مرکز، مرکز دایره سر بزرگتر با اختلاف جزئی نسبت به مرکز دایره سر کوچک‌تر طراحی می‌شود و قطعه تولید شده دارای یک پله اختلاف بین دو سر قطعه است. دو لوله هم‌راستا و هم‌مرکز نیستند 

در  اتصال لوله های هم راستا که هم مرکز نیستند و سایز ناهماهنگ دارند از این نوع تبدیل استفاده می شود.

تبدیل صنایع شیر

وقتی اتصالات صنایع غذایی از جنس استیل یا همان فولاد ضد زنگ انتخاب می شود، مزایای بسیاری برای صنایع غذایی خواهد داشت. از جمله سطوح تجهیزات پردازشی غذا با مواد مرطوب، سوزاننده و اسیدی در تماس هستند و همچنین باید در دمای شدید مقاومت کنند و علاوه بر این باعث رشد باکتری‌هایی که باعث بیماری های ناشی از غذا هم می شوند نباشند یک سطح غیر متخلخل نفوذ رطوبت را کاهش می دهد و باعث کاهش خوردگی شکاف و مشکلات حفره می شود لذا استفاده از پاک کننده ضد باکتریایی ویروس های مضر را از بین می برد.

با اینحال در صنایع غذایی معضل بزرگی چون بهداشت ، بهبود مقاومت در برابر خوردگی یا توانایی تحمل فشارها و درجه حرارت شدید وجود دارد که هزینه استهلاک و تعمیر و نگهداری آنها معمولا بالاست که استفاده از اتصالات استیل یا همان فولاد ضد زنگ می تواند طیف وسیعی از چالش ها و مشکلاتی که صنایع غذایی با آن روبرو هستند را برطرف سازد.

آشنایی با تبدیل استیل

 ویژگی‌ های تبدیل استیل

1-مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی

2- مقاومت و دوام بالا در برابر فشار و حرارت

2 نوع تبدیل از نظر نوع آلیاژ

1-کربن استیل

2- استنلس استیل

3 نوع تبدیل از نظر نوع اتصال

1-تبدیل جوشی : برای اتصال این تبدیل به لوله نیاز به جوشکاری داریم.

2- تبدیل سوکتی

3- تبدیل دنده ای

تبدیل هم مرکز استیل جوشی

تبدیل استیل جوشی

تبدیل جوشی یکی از اتصالات پر مصرف در صنایع شیمیایی،نفت و گاز است که به دو یا چند لوله وصل می شود. تبدیل های جوشی نرم و انعطاف پذیر بوده و در زمان کوتاهی سرد می شوند. 

تبدیل جوشی در دو نوع تولید می شود:

1-تبدیل استیل جوشی درزدار

تبدیل استیل درزدار که از از ورق استیل رول و درز جوش شده تولید می شود و معمولا در نقاطی که فشار کمتر به آنها وارد می شود قابل استفاده هستند .

 تبدیل استیل

2- تبدیل استیل مانیسمان (بدون درز)

تبدیل استیل مانیسمان که از لوله های بدون درز تولید می شود و معمولا در نقاط پر فشار قابل استفاده می باشند.

روش های تولید تبدیل استیل

1-کم کردن اندازه

در این روش لوله، داخل پرس می شود و سر لوله جمع شده و به اندازه مورد نظر می رسد و تبدیل صورت می گیرد. در سایز های کوچک از پرس ضربه ای و در سایزهای بزرگتر، از پرس هیدرولیک استفاده می شود.

2- روش افزایش اندازه

در این روش، یک سمبه پرس هیدرولیک وارد لوله شده، لوله از یک سر دچار کشش می شود و با افزایش اندازه، به اندازه مورد نظر می رسد.

در افزایش سایز، با کش آمدن قطعه، ممکن است و مولکول های فولاد دچار از هم گسیختگی شود. لذا اندازه و سرعت تغییر و نیز ضریب تغییر مهم است. برای انجام این کار بهتر است قطعه گرم شود یا بعد از انجام عملیات، در کوره تنش زدایی گردد.

انواع تبدیل استیل صنایع غذایی

تبدیل های صنایع شیر در سایزهای 102،84،76،63،51،38،25 میلیمتر و با آلیاژ های 304L – 316L استنلس استیل تولیدمی شود.

ویژگی های تبدیل استیل صنایع غذایی

در صنایع غذایی از تبدیل های استنلس استیل استفاده می شود. این آلیاژ کاملا دربرابر فشار و حرارت و اکسیداسون مقاوم است

بیشتر بخوانید: کاربرد زانویی استیل در تولید نرده

استیل 316

استیل گرید 316 از نوع استنلس استیل می باشد و بعد از استیل 304 در جایگاه دوم مصرف درصنعت می باشد. استیل 316 به دلیل وجود مولیبدن دربرابر خوردگی در محیط های اسیدی مقاوم است.

در جوشکاری ضخامت بالای این استیل به عملیات آنیل پس از جوشکاری به منظور حداکثر مقاومت در برابرخوردگی نیاز است ولی در جوشکاری با ضخامت کم نیازی به عملیات آنیل نیست.

نوع 316 ال که نوع کم کربن این نوع استیل است مقاومت بالایی در برابر کاربید در لبه ها دارد و پس از جوشکاری نیازی به عملیات آنیل ندارد.

استیل304

استیل گرید304 استنلس استیل پرمصرف ترین گرید این نوع آلیاژاست که به خوردگی مقاوم است و نیز به استیل 8-18 نیز معروف است. دلیل این نام استفاده از 8درصدنیکل و 18 درصد کروم در ساخت آلیاژ است.

استیل 304 ال حاوی مقدارکمتری کربن بوده و برای مصارفی که کشش بیشتری نیاز دارد مصرف می شود.

استیل پوشان البرز

2-تبدیل استیل سوکتی 

در داخل اتصالات سوکتی یک قسمت فرو رفتگی وجود دارد که لوله ها می توانند در درون این فرورفتگی قرار بگیرند و از بیرون این اتصالات جوشکاری می شوند. 

همه اتصالات ساکت ولد از جمله تبدیل، بر اساس استاندارد ASME B16.11 تولید می شوند. طبق استاندارد ASME B31.1 1998 ، بیک فاصله ی انبساطی در حدود 1.6 میلی متری بین لوله و قسمت برآمدگی داخل اتصالات ساکت ولد وجود دارد تا پسماندهای جوشکاری کمتر شود.

وجود این فاصله انبساطی باعث تماس سیال با تبدیل می شود، بنابراین احتمال خوردگی یا زنگ زدگی افزایش پیدا می یابد. پس نباید از این نوع اتصالات برای انتقال سیالات خورنده یا انتقال مواد رادیواکتیو استفاده کرد.

3- تبدیل استیل دنده ای

اتصال دنده ای استیل یکی از زیرمجموعه های اتصالات رزوه ای است. این تبدیل از قسمت خارجی دارای دنده‌های نرینه است. بپس برای اتصال آن در مسیر لوله کشی باید لوله مورد نظر از داخل دنده شده باشد تا به راحتی باهم چفت شوند.

چون تبدیل ها برای تغییر قطر لوله‌ها استفاده می‌شود و سیال از یک لوله با شعاع کمتر وارد لوله‌ای با شعاع بیشتر می‌شود  فشار سیالات افزایش می‌یابد. برای مهار این فشار بهتر است از تبدیل‌های فشار قوی استفاده شود. 

البته ممکن است بر عکس این حالت را داشته باشیم و سیال از لوله با شعاع کم وارد لوله‌ای با شعاع بیشتر شود. در این صورت فشار سیال تغییری نخواهد داشت.

این تبدیل از سایر 8/1 تا 4 اینچ از آلیاژ 304 و آلیاژ 316 تولید می شود.

عمده مصرف تبدیل ها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب، کارخانه های تولید مواد دارویی و مواد غذایی، بخش های تفکیک یا انتقال سیالات خطرناک، خورنده و آتش زا، صنایع هوافضا و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر