کاربرد کفرینگ استیل - استیل پوشان البرز

کاربرد کفرینگ استیل - استیل پوشان البرز

کاربرد اتصالات کنترل خطوط لوله کشی و جهت حرکت سیال است. گاهی این اتصالات بنا به محل استفاده باید بسیار محکم و غیر قابل نفوذ به بقیه اجزا متصل شوند و گاهی امکان تعویض دارند.

کاربرد کفرینگ استیل

اتصالات

کاربرد اتصالات کنترل خطوط لوله کشی و جهت حرکت سیال است. گاهی این اتصالات بنا به محل استفاده باید بسیار محکم و غیر قابل نفوذ به بقیه اجزا متصل شوند و گاهی امکان تعویض دارند. از جمله این اتصالات کفرینگ استیل است.

کاربرد کفرینگ استیل

کفرینگ استیل چیست؟

کفرینگ استیل یکی از انواع اتصالات استنلس استیل است. کفرینگ جاهایی استفاده می شود که قرار است اتصالات قطع شود. معمولا کفرینگ ها به دو سر لوله جوش می خورد و پشت کفرینگ فلنج قرار می گیرد و میان کفرینگ ها یک واشر نصب می شود. فلنج برای اتصال لوله ها به هم می باشد و در فشار ها و حرارت های بالا استفاده می شود و به مقاومت کفرینگ کمک می کند. به وسیله ی فلنج لوله به کفرینگ متصل می شود.

 این اتصالات توسط فلنج به هم پیچ و مهره می شود تا در مواقع اضطراری امکان باز کردن قسمت پیچ و مهره های فلنج وجود داشته باشد. زمانی که نیاز است لوله ها به سطحی منتهی شود از کفرینگ در انتهای لوله استفاده می کنیم.

بیشتر بخوانید: کاربرد سه راهی تبدیل استیل

کاربرد کفرینگ استیل

کاربرد کفرینگ ها معمولا در تاسیسات و لوله کشی صنایع از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب و جاهایی که فشار و دمای بالا و سرد و گرم شدن وجود دارد استفاده می شود. کاربرد دیگر  کفرینگ جایی است که قرار است لوله به مخزن وصل شود.

کف رینگهای استنلس استیل به طور گسترده ای در صنایع نفت، شیمیایی، برق، گاز، متالورژی، کشتی سازی و ساخت و صنعت استفاده می شود. کف رینگها با توجه به فشار و نگهدارنده اتصالا بین دو قطه ، از لوله های مانیسمان با رده بالا ساخته می شوند .در مواقعی که اتصالات می خواهند قطع شوند از کفرینگ استفاده می شود، معمولا کفرینگ ها به دو سر لوله جوش می خورند و پشت کفرینگ فلنج قرار می گیرد که میان کفرینگ ها یک واشر نصب می شود و این اتصالات توسط فلنج به هم پیچ و مهره می شوند که در مواقع  لزوم قسمت پیچ و مهره های فلنج را باز می کنند.

جنس و انواع کفرینگ 

کفرینگ استیل در جنس های استیل و فولاد و…  در ابعاد مختلف و سایز های ضخامتی مختلفی تولید و عرضه می شود. 

معمولا جنس اتصالات استیل یا فولاد است است و بسته به ترکیب و میزان هر ماده در فولاد، انواع مختلفی از این آلیاژ تولید می شود. استنلس استیل که به فولاد زنگ نزن معروف است در واقع آلیاژی از فولاد است آلیاژی از ترکیب آهن، کروم و نیکل است و در آن حداقل درصد جرمی کروم ۱۰٫۵ درصد و حداکثر درصد جرمی کربن ۱٫۲ درصد است. کروم آلیاژ را در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم نگه می دارد.

کفرینگ از آلیاژهای 304 و 316 استیل در رده های 10 و 40 و 80 از یک دوم تا 48 اینچ در دو شکل درزدار و مانیسمان تولید می شود. هرچه عدد رده بیشتر باشد کربن موجود در آلیاژ بیشتر است و در نتیجه محصول مقاومت بیشتری دارد. رده های بالا مثل80 در کارهای لوله کشی که سیال فشار بیشتری در حرکت دارد بکار می رود.

کف رینگهای در سه تیپ A ، B ،C   تولید می شوند، تیپ A و B در انتهای لبه خم شبیه اتصالات فلنجی جهت اتصال به زانو و سه راهی هستند و انتهای خم تیپ C در اندازه های سفارشی ساخته می شوند . کفرینگ در دو طول استاندارد، ANSI  یا الگوی کوتاه  MSS  در بازار موجود است.

استیل 316

استیل گرید 316 از نوع استنلس استیل می باشد و بعد از استیل 304 در جایگاه دوم مصرف درصنعت می باشد. استیل 316 به دلیل وجود مولیبدن دربرابر خوردگی در محیط های اسیدی مقاوم است.

در جوشکاری ضخامت بالای این استیل به عملیات آنیل پس از جوشکاری به منظور حداکثر مقاومت در برابرخوردگی نیاز است ولی در جوشکاری با ضخامت کم نیازی به عملیات آنیل نیست.

نوع 316 ال که نوع کم کربن این نوع استیل است مقاومت بالایی در برابر کاربید در لبه ها دارد و پس از جوشکاری نیازی به عملیات آنیل ندارد.

 کفرینگ استیل

استیل 304

استیل گرید304 استنلس استیل پرمصرف ترین گرید این نوع آلیاژاست که به خوردگی مقاوم است و نیز به استیل 8-18 نیز معروف است. دلیل این نام استفاده از 8درصدنیکل و 18 درصد کروم در ساخت آلیاژ است.

استیل 304 ال حاوی مقدارکمتری کربن بوده و برای مصارفی که کشش بیشتری نیاز دارد مصرف می شود.

گالوانیزه چیست؟

برای افزایش مقاومت  و استحکام لوله‌ها و اتصالات در برابر رطوبت و خوردگی، از روش گالوانیزاسیون استفاده می‌شود. برای این کار لوله و اتصالات آهنی و فولادی را در استخری از فلز روی مذاب غوطه‌ور می کنند و پس از آن اتصالات را سرد می‌کنند تا پوشش روی آن ثابت شود.

2 راه تشخیص استیل اصل

1- یکی از راه های تشخیص استیل اصل استفاده از آهن رباست، چون در آلیاژ استیل اصل آهن به کار نرفته پس آهن ربا نباید به استیل بچسبد.

2- مورد دوم استفاده از هیدروکلریک اسید که به موریاتیک اسید مشهور است. یک قطره اسید را روی استیل بریزید. اگر پس از نیم ساعت که قطره اسید را پاک کردید، استیل دچار تغییر رنگ شد استیل اصل است.

تولید لوله و اتصالات مانسمان ( بدون درز): 

در روش تولید لوله و اتصالات بصورت جوشی یا مانسمان، ورق به شکل لوله در می آید و بوسیله الکترود دو سر آن به هم جوش داده می شود (پرس سرد) و دیگر نیازی به درز در آن نیست (seamless). این اتصالات معمولا برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالاتر نسبت به انواع دیگر اتصالات استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سر دنده استیل و انواع آن

تولید لوله و اتصالات درزدار:

روش تولید لوله درزدار به این شکل است که ابتدا ورق فولادی برش می خورد و پس از نورد به شکل دایره در می آید و در مرحله آخر درز به وجود آمده جوش داده می شود.

استیل پوشان البرز

نحوه اتصال لوله و اتصالات:

نکته مهم درباره اتصالات لوله کشی، نحوه وصل شدن و اتصال آن ها به ادوات لوله کشی (لوله ها و تجهیزات) است. به طور کلی برای وصل کردن اتصالات به خط لوله از روش های زیر استفاده می شود:

1. روش جوشکاری

2. روش ایجاد دنده (رزوه)

روش جوشکاری خود به دسته های زیر تقسیم می شود:

1. جوش لب به لب (Butt Weld)

2. جوش ساکت ولد (Socket Weld)

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر