آشنایی با سر دنده استیل و انواع آن - استیل پوشان البرز

آشنایی با سر دنده استیل و انواع آن - استیل پوشان البرز

سر دنده استیل یکی از انواع گوناگون اتصالات است که دارای دو نوع سردنده یک سر و دو سر در بازار موجود است.

آشنایی با سر دنده استیل و انواع آن

بیشتر بخوانید: سه راهی تبدیلی استیل

سر دنده استیل یکی از انواع گوناگون اتصالات است که دارای دو نوع سردنده یک سر و دو سر در بازار موجود است:

اگر یک سمت آن دارای دنده (رزوه) و سمت دیگر آن بدون دنده باشد و طرف دیگر با جوش یا لحیم به لوله یا انشعاب وصل شود. این نوع سردنده را سردنده جوشی می نامند.

نوع دوم دارای دو سر دنده  در دو طرف است.

انواع اتصالات سردنده عبارتند از:

سردنده مانیسمان

 سردنده جوشی درزدار

سردنده پرسی

آشنایی با سر دنده استیل و انواع آن

جنس سردنده ها:

سردنده ها ازبرنج، آلومینیوم، استنلس استیل، آهن، مس، فولاد کربن، چدن، گالوانیزه، PVC و غیره تولید می شوند

سردنده استیل از لوله مانیسمان استنلس استیل با درجه خلوص 304، 314 و  316و رده 20، 40، 60 و 80 تولید می شود. هرچه عدد رده بیشتر باشد، محصول مقاومت بیشتری دارد و در کارهای لوله کشی که سیال فشار بیشتری در حرکت دارد بکار برده می شود. رده 80 حداکثر مقاومت را داراست و در زمین دفن می شود. 

این نوع فولاد ضد زنگ دارای کیفیت و استحکام بالاتری داشته و برای جریانات با فشار بالا مناسب می باشند.

استیل 316

استیل گرید 316 از نوع استنلس استیل می باشد و بعد از استیل 304 در جایگاه دوم مصرف درصنعت می باشد. استیل 316 به دلیل وجود مولیبدن دربرابر خوردگی در محیط های اسیدی مقاوم است.

در جوشکاری ضخامت بالای این استیل به عملیات آنیل پس از جوشکاری به منظور حداکثر مقاومت در برابرخوردگی نیاز است ولی در جوشکاری با ضخامت کم نیازی به عملیات آنیل نیست.

نوع 316 ال که نوع کم کربن این نوع استیل است مقاومت بالایی در برابر کاربید در لبه ها دارد و پس از جوشکاری نیازی به عملیات آنیل ندارد.

استیل304

استیل گرید304 استنلس استیل پرمصرف ترین گرید این نوع آلیاژاست که به خوردگی مقاوم است و نیز به استیل 8-18 نیز معروف است. دلیل این نام استفاده از 8درصدنیکل و 18 درصد کروم در ساخت آلیاژ است.

استیل 304 ال حاوی مقدارکمتری کربن بوده و برای مصارفی که کشش بیشتری نیاز دارد مصرف می شود.

استیل 314

ورق استیل 4841 آلیاژی مقاوم به حرارت است و در بازار بنام ورق نسوز شناخته می شود. این گرید با اعمال برخی تغییرات در ترکیب شیمیایی آلیاژذ 309( افزایش کروم و نیکل) ساخته می شود و نسبت به ورق استیل 309 از پایداری بیشتری در دمای بالا برخوردار است.

 ورق استیل گرید 4841 برای آن دسته کاربردهای دما بالایی که خواص مکانیکی در آنها  اهمیت ویژه ای دارد، مناسب است. این آلیاژ مقاومت شیمیایی بالایی در دماهای تا 1100 درجه سانتی گراد دارار می باشد. این گرید که در برخی استانداردها تحت عنوان ورق استیل 310 یا استنلس استیل 314 نیز شناخته می شود، آلیاژی غیرمغناطیسی است.

انواع سردنده

استوانه ای (barrel nipple)

لوله کوتاهی  که در هر دو انتهای خود دارای رزوه است و برای وصل کردن اتصالات به یکدیگر استفاده می شود. قسمت وسط این سردنده بدون رزوه است.

بسته

تمام طول بدنه دارای رزوه نرینه است که باعث می شود دو اتصال لوله ای در فاصله بسیار نزدیکی به هم قرار گرفته و تنها بخش کوچکی از سردنده دیده شود.

شلنگی (Hose nipple)

یک اتصال رزوه نرینه یک اطرف و یک نوار شلنگی در طرف دیگر دارد. نوار شلنگی، می تواند هم اندازه اتصال لوله ای بوده یا کوچکتر باشد.

 سر دنده استیل

شش ضلعی (Hexagonal nipple)

مرکز آن برای سهولت چرخیدن آچار به شکل شش ضلعی است. این مقطع مثل یک مهره توسط یک آچار معمولی محکم می شود و یک مزیت مکانیکی خوب نسبت به سردنده مدور معمولی به حساب می آید.

جوشی  (Welding nipple)

سردنده جوشی یه سر رزوه ای در یک انتها است، طرف دیگر بدون رزوه می باشدو  دارای سطح بیشتری برای استفاده از مواد جوشکاری است تا امکان اتصال قوی تری فراهم شود. می توان گفت زمانی که انتهای غیر رزوه ای، وصل شده باشد، اتصال لوله ها یا دیگر اتصالات، به انتهای رزوه ای، آسان تر می شود.

کاهنده/ نامساوی (Reducer)

 در این نوع، یک سر دارای قطر بزرگتری نسبت به سر دیگر می باشد. کاهش در قطر لوله، به معنای فشار و جریان بزرگتر در لوله کوچک تر می باشد.

سردنده  در ۲ نوع زیر تولید می گردد.

1-سردنده بلند

2-سردنده کوتاه

بیشتر بخوانید: سر دنده استیل چیست؟

کاربرد سردنده دنده‌ای استیل بدون درز

سردنده برای اتصال خطوط لوله به اتصالات رزوه‌ای بکار می روند. این اتصالات می تواند در انتقال گاز، آب و بسیاری از این موارد باشد. کاربرد اصلی سردنده برای اتصال خطوط لوله به شیر مخازن است.

به جز این مورد در صنایع غذایی و نوشیدنی، ماشین سازی، داروسازی، ماشین و کشتی سازی، صنایع نیمه هادی و سوزاندن زباله نیز کاربرد دارد.

در صنایع غذایی با وجود بخار، آب، رطوبت و حرارت در خطوط تولید، استفاده از تجهیزات ضد زنگ و ضد خوردگی بودن بسیار مهم است.

کاربرد سردنده استیل درزدار

سردنده های استیل درزدار هم در سایز های مختلف و به دو صورت یک طرف رزوه و دو طرف رزوه تولید می شود. عمده کاربرد برای احداث خط لوله کشی کشاورزی، آب آشامیدنی و با آب شرب، احداث خط فاضلاب و .... اشاره کرد. 

اتصالات انتهایی سر دنده:

دو انتهای صاف (PBE): 

سر دنده دارای دو انتهای صاف بدون هیچ رزوه ای است و برای جفت شدن با یک اتصال جوش ساکتی، استفاده می شود.

دو انتهای رزوه ای (TBE): 

سر دنده دارای دو انتهای رزوه ای است و برای جفت شدن با اتصالات رزوه ای مادگی، مورد استفاده قرار می گیرد.

دو انتهای اریب (BBE): 

سر دنده دارای دو انتهای اریب می باشد و برای جوشکاری مشابه با یک اتصال جوش لب به لب استفاده می شود.

انواع دنده ها

1-دنده متریک

زاویه بین دو دنده متریک 60 درجه است و سردنده تخت و ته دنده گرد می باشد. 

2-دنده انگلیسی

در دنده انگلیسی زاویه بین دو دنده 55 درجه بوده و سر دنده مانند ته دنده گرد است. واحد تقسیم بندی دنده ها در دنده انگلیسی اینچ است .

گام دنده فاصله ی هر نقطه از یک دنده تا همان نقطه در دنده بعدی است. دنده های متریک و انگلیسی بنا به گام آنها به دنده ریز، دنده متوسط و دنده درشت تقسیم می شوند.

3-دنده لوله فولادی

در حدیده کاری لوله های فولادی، دنده های داخلی و خارجی استوانه ای شکل هستند. برای حدیده کردن لوله های انتقال آب دنده داخلی به صورت استوانه ای و دنده ی خارجی به شکل مخروطی می باشد.

کاربرد سر دنده استیل

حدیده کاری لوله چیست؟

معرفی حدیده کاری لوله

عملیات براده برداری بر روی فلزاتی به صورت میله انجام می شود تا وسایلی مانند پیچ و… ساخته شوند را حدیده کاری می گویند. این وسیله مهره های دندانه داری دارد که روی این دندانه ها شیار هایی است که باعث می شود لبه های تیز و برنده ای بر روی این مهره ها قرار بگیرد تا بتواند فلزات را ببرند. این ابزار سطح خارجی فلز را برش می دهد. 

ویژگی های سردنده استیل بدون درز

1-مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی 

2-قابلیت تحمل بالای فشار های مکانیکی. به همین دلیل برای لوله کشی توکار و زیر سطح زمین مناسب است.

3-مقاومت بالا در برابر رسوب 

4-تحمل درجات مختلف بارهای فشار

5-مقاومت  در برابر زنگ زدگی، لجن گیری، تکثیر و رشد میکروارگانیسم هایی مختلف چون قارچ ها، کپک ها، باکتری ها و جلبک ها 

6- وصل کردن لوله های فلزی به همدیگر و شاخه گذاری 

7-مقاومت حرارتی معمولا بین ۲۵- درجه سانتیگراد تا ۱۸۰+ درجه سانتیگراد 

8- اتصال سریع

9-تعمیر و دستکاری آسان 

10-قابلیت مصرف مجدد 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر